Story

Allt för en bra story

Om du skulle bli i strandsatt på en öde ö – och bara kunde ha fem böcker med dig – vilka skulle du välja?
Personligen vet jag precis. Jag skulle jag välja mina favorithistorier. Främst för at de skulle få mig att känna mig mindre ensam och känna att jag var delaktig i något. Men också motivera mig att göra massa saker.
Om vi tänker att bra berättelser är starka nog att ta fram en känsla av tillhörighet även i den mest extrema formen av isolering, tänk då på vilken effekt historier kan ha på dina uppdragsgivare och kunder som är en del av samhället?
Har du inte hört det tidigare så kommer det här: Själva kärnan i all digital marknadsföring heter content. De små eller stora berättelserna.  Fantastiska historier eller bara ett litet tips. Konsten handlar om att koka ned dem till det korta och kärnfulla. Jag kallar dem mikrohistorier. 
Kraften i en bra hashtag som skapar engagemang, samlar användare och inspirerar. Eller motsatsen. Overload med billiga taggar som ingen bryr sig om eller direkt tycker illa om. Berörande texter för Instagram, Facebook eller Twitter. Inlägg på LinkedIn eller Snapchat.
Jag tror på korta ordet. Det slagkraftiga sättet. Nästan poetiska. Och ibland råa. Men framför allt så gillar jag historier. Det tror jag fler gör.