Koncept

Att tänka konceptuellt

Ett bra koncept ska enligt mig uppfylla tre kriterier: Det ska stå ut från mängden, vara hållbart över tid och fungera i alla kända och okända medier.  Jag är van att tänka konceptuellt och ligger bakom ett antal olika koncept för några av våra mest kända varumärken. När jag säljer in idéer så använder jag gärna moodfilmer eller koncept-trailers. Det är ett bra och pedagogiskt sätt och uppskattas ofta av kunderna. 

Manifest

Min erfarenhet har lärt mig att många kunder uppskattar ett manifest eller konceptresonemang. Både för att få med organisationen men också i sin externa kommunikation. Det här har gjort att jag under åren blivit ganska duktig på att skriva de här dokumenten.  Idag har jag som vana att starta med att hamra ned några rader innan jag börjar kreera. 
Slutligen vill jag säga att ett bra koncept vågar ta för sig och är som en intressant historia. Det växer över tiden och blir bara bättre. Det handlar inte om det funktionella hos produkten utan om att fånga den inneboende magin. Vilket är något helt annat.